Zapraszamy na spotkanie synodalne 22.04.2024 roku dla rejonu Oleśnica Wschód ,Oleśnica Zachód, Wrocław Psie Pole godz.19.15 w bazylice św. Jana Apostoła i Ewangelisty w Oleśnicy.

 

LIST DO KOŚCIOŁA W FILADELFII (Ap 3, 7-13)

Aniołowi1 Kościoła w Filadelfii2 napisz:

To mówi Święty, Prawdomówny,

Ten, co ma klucz Dawida3,

Ten, co otwiera, a nikt nie zamknie,

i Ten, co zamyka, a nikt nie otwiera.

Znam twoje czyny.

Oto postawiłem jako dar przed tobą drzwi otwarte4,

których nikt nie może zamknąć,

bo ty chociaż moc masz znikomą,

zachowałeś moje słowo i nie zaparłeś się mego imienia.

Oto Ja ci daję [ludzi] z synagogi szatana5,

spośród tych, którzy mówią o sobie, że są Żydami

– a nie są nimi, lecz kłamią.

Oto sprawię, iż przyjdą i padną na twarz przed twymi stopami6,

a poznają, że Ja cię umiłowałem.

Skoro zachowałeś nakaz mojej wytrwałości

i Ja cię zachowam od próby7,

która ma nadejść na cały obszar zamieszkany,

by wypróbować mieszkańców ziemi.

Przyjdę niebawem:

Trzymaj, co masz,

by nikt twego wieńca8 nie zabrał!

Zwycięzcę uczynię filarem9 w świątyni Boga mojego

i już nie wyjdzie na zewnątrz.

I na nim imię Boga mojego napiszę

i imię miasta Boga mojego,

Nowego Jeruzalem, co z nieba zstępuje od mego Boga,

i moje nowe imię.

Kto ma uszy, niechaj posłyszy, co mówi Duch do Kościołów.

PRZEBIEG SPOTKANIA ZESPOŁU (PRE)SYNODALNEGO

Etap modlitwy (kwiecień 2024)

I CZĘŚĆ – WPROWADZENIE

  1. Witamy się.

  2. Wybieramy animatora. Czuwa on nad przebiegiem dzielenia, przestrzeganiem ram czasowych; dba o wskazanie osoby, która przeczyta głośno Słowo Boże.

  3. Animator czyta na głos poniższe zasady dzielenia oraz pytanie do każdej z tur dzielenie (znajdują się w „Części II”):

  1. każdy zaproszony jest do mówienia w pierwszej osobie o własnym doświadczeniu („ja”, a nie „każdy”; „dla mnie”, a nie „dla ludzi”) i słuchania z uwagą doświadczeń innych;

  2. dzielenie składa się z trzech tur, podczas których każdy (jeśli chce) zabiera raz głos, mówiąc o własnym doświadczeniu; po zakończeniu własnej wypowiedzi słucha innych; nie dopytuje, nie dopowiada, nie komentuje;

  3. przed każdą z trzech tur następuje chwila ciszy (3 min. – 3 min. – 1 min.; należy tego przestrzegać) – to czas na osobistą modlitwę, przygotowanie się do wypowiedzi;

  4. telefony komórkowe pozostają wyciszone na czas dzielenia się.

II CZĘŚĆ – DZIELENIE SIĘ

  1. Wspólnie modlimy się za synod (modlitwa oficjalna lub inna, wybrana przez zespół).

  2. Osoba wskazana przez animatora głośno odczytuje Słowo Boże.

  3. Pierwsza tura:

    1. chwila ciszy (minimum 3 minuty) – osobiste, ciche czytanie Słowa Bożego i zastanowienie się nad pytaniem: Które słowo, zdanie szczególnie mnie porusza, zatrzymuje. Dlaczego?

    2. dzielenie się – każdy (kto chce) głośno odczytuje biblijne słowo/zdanie, które go porusza i mówi, dlaczego go porusza.

  4. Druga tura:

    1. chwila ciszy (minimum 3 minuty) – zastanowienie się nad pytaniem: Co poruszyło mnie w wypowiedziach innych, co ważnego usłyszałam, usłyszałem, dlaczego właśnie to mnie porusza?

    2. dzielenie się – każdy (kto chce) głośno mówi, co poruszającego, ważnego usłyszał w wypowiedziach innych, dlaczego to go porusza.

  5. Trzecia tura:

    1. Chwila ciszy (1 minuta) – zastanowienie się nad pytaniem: Czym chcę się podzielić na zakończenie? Jakie słowo, myśl chcę wypowiedzieć?

    2. dzielenie się – każdy (kto chce) dzieli się słowem, zdaniem, myślą, które chce wypowiedzieć na koniec tej części spotkania.

  6. Wspólna modlitwa (np. Ojcze nasz, Zdrowaś Mario…)

III CZĘŚĆ – SWOBODNE BYCIE RAZEM

  1. Czas na swobodną rozmowę, napicie się kawy, herbaty…

1 Anioł – zwierzchnik wspólnoty, do której kierowany jest list.

2 Filadelfia – stosunkowo niewielkie miasto odgrywające ważną rolę ze względu na położenie geograficzne i skrzyżowanie kilku szlaków handlowych; nazwa nawiązuje do przydomka założyciela i oznacza “braterską miłość”.

3 Klucz Dawida – symbol pełnej i wyłącznej władzy Chrystusa nad Kościołem; nawiązanie do Iz 22,22.

4 Drzwi otwarte – możliwość owocnej działalności misyjnej. W Filadelfii judeochrześcijanie zastanawiali się nad możliwością głoszenia Ewangelii poganom, na co otrzymali zgodę.

5 Synagoga szatana – wyznający judaizm przeciwnicy chrześcijan z Filadelfii.

6 “…padną na twarz przed twymi stopami” – prorocy Starego Testamentu mówili w podobny sposób o nawróceniu pogan do prawdziwego Boga; „stopy” oznaczają Królestwo Boże, jego trwałość i niepodzielność (por. Ap 1,15).

7 Próba – zapowiedź różnych doświadczeń, jakie będą dotykać całą ludzkość.

8 Wieniec – nagroda w starożytnych zawodach sportowych, tu symbol tego, co już osiągnęli chrześcijanie w Filadelfii i co stanowi ich zwycięstwo.

9 Filar – wierni i wytrwali chrześcijanie stają się podporami Kościoła, umacniają innych, stają się znakiem obecności Boga w świecie.

 

 

Modlitwa za Synod Archidiecezji Wrocławskiej
Panie Jezu Chryste, *
prosimy, daj nam usłyszeć Twój głos *
i jak Maryja czynić wszystko, co powiesz. *
Odnawiaj nasze życie w Kościele, *
byśmy budowali komunię, *
formowali serca *
i realizowali Twoją misję. *
Przez Ducha Świętego i na chwałę Ojca *
powierzamy Tobie synod Archidiecezji
Wrocławskiej, *
aby był Bożym dziełem w nas. *
Matko Boża Zwycięska, módl się za nami!

Uczyńcie wszystko, co wam powie Syn
Diecezjalny synod o nawróceniu i odnowie życia Kościoła
Komunia – formacja – misja
Cele:
1. doświadczyć spotkania Boga we wspólnocie Ludu Bożego,
2. rozeznać, przemyśleć i przeorganizować kształt struktur kościelnych dla odnowy wiary i owocnej misji,
3. zarysować wizję życia Kościoła, która pozwoli wyprzedzać nadchodzące wydarzenia i nie działać reaktywnie,
4. w ramach synodu wspólnie przeżyć Jubileusz roku 2025 (“Pielgrzymi nadziei”),
5. przygotować diecezję do przeżywania Wielkiego Jubileuszu roku 2033.
Etapy:
1. powołanie zespołów presynodalnych (do 30.06.2023),
2. przygotowania duchowe i merytoryczne (1.09. – 25.11.2023),
3. wspólnotowe rozeznawanie w Parafialnych Zespołach Presynodalnych  (25.11.2023 – 8.04.2024),
4. synod diecezjalny ( od 19.05.2024),
5. postanowienia końcowe, dokument,
6. recepcja dokumentu w diecezji.